AKORDY

C C7 Cmaj7 Cm Cm7 Cdim C+
C# C#7 C#maj7 C#m C#m7 C#dim C#+
D D7 Dmaj7 Dm Dm7 Ddim D+
D# D#7 D#maj7 D#m D#m7 D#dim D#+
E E7 Emaj7 Em Em7 Edim E+
F F7 Fmaj7 Fm Fm7 Fdim F+
F#7 F#maj7 F#m F#m7 F#dim F#+
G G7 Gmaj7 Gm Gm7 Gdi, G+
G# G#7 G#maj7 G#m G#m7 G#dim G#+
A A7 Amaj7 Am Am7 Adim A+
A# A#7 A#maj7 A#m A#m7 A#dim A#+
H H7 Hmaj7 Hm Hm7 Hdim H+

Nenašli jste některé akordy?

Nezapomeňte, že některá různá označení značí totožný akord. H# = C / C# = Db / D# = Eb / E = Fb / E# = F / F# = Gb / G# = Ab / A# = Bb Jedná se o naprosto stejné akordy, jen je asi slušivější v zápisu v durových tóninách používat variantu s křížkem (G#) a v mollových variantu s béčkem (Ab).

Aby to nebylo tak jednoduché

  • struny označené x do akordu nepatří, nehrají se
  • v anglicky mluvících zemích je zvykem akord "H" označovat jako "B", zatímco pro nás "B" znamená jejich "Bb", proto pozor při použití notového materiálu z ciziny. V tomto Zpěvníčku raději tedy používám jednoznačné "H" a "Bb".
  • mollové akordy se u nás značí "mi" (Ami), označení "m" (Am) je spíše západní zvyklost. Setkala jsem se i z označením "-" (A-). Zde používám světové "m" (Am).
  • a kdo je všímavý, tak jistě zjistil, že některé hmaty pod různým názvem jsou shodné. Např. varianty dim (Ddim = Fdim).
  • a kdo se chtěl dopátrat pravdy a porovnal si akord hned v několika příručkách, zjistil, že stejné pojmenování se může hrát na několik způsobů. Inu, žádná jistota, žádné "takhle je to správně". Hudba je tvůrčí proces a každý umělec si může zvolit, co mu vyhovuje.
  • hudebníci jsou ve skutečnosti velmi nepraktičtí a snahou o uspořádání způsobují chaos

A kdo by to chtěl polopatě,

tak se může podívat na erudovaný výklad zkušeného znalce věci - pana Petra Jánského. To kdybyste nevěděli, co jsou ta černá kolečka a čísílka a jak to všechno pochytat. Ví, o čem mluví, doporučuji shlédnout, dozvíte se i věci, které byste nečekali.

Podívat se na video